قهوه خانه
گوشه ای دنج برای حرفهای خودمانی
Friday, October 10, 2003
یکی از دوستان از ملاقات خانواده یک بیمار مبتلا به ایدز ( یا شاید فقط آلوده به ایدز) به شدت متاثر شده بود. همسر بیمار باردار بود و به احتمال زیاد کودک آنان قبل از تولد محکوم به آلودگی به ایدز از طریق مارد خود بود. این مطلب را در مورد ایدز از اسیت بی بی سی نقل میکنم.:
صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در گزارشی فاش ساخته است که درهر 14 ثانيه يک انسان جوان به ويروس "اچ آی وی"، عامل انتقال بيماری ايدز، آلوده می شود. بنابه اين گزارش، حدود شش هزار نفر در گروه سنی 15 تا 24 سال به طور روزانه به ايدز مبتلا می شوند. نيمی از موارد تازه ابتلا به اين ويروس افراد زير 25 سال و اکثرا زنان جوانی هستند که در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند. گزارش صندوق جمعيت تحت عنوان "وضعيت جمعيت جهانی" نشان می دهد که تقريبا نيمی از جمعيت جهان کمتر از25 سال سن دارد که از اين ميان، 87 درصد در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند. حدود 57 ميليون مرد جوان و 96 ميليون زن جوان در سنين 15 تا 24 سال قادر به خواندن يا نوشتن نيستند. بيش از 13 ميليون کودک زير 15 سال پدر، مادر يا هر دو را به دليل ابتلا به ايدز از دست داده اند. اين گزارش حاکی از آن است که فقر، بی سوادی و خدمات ناکافی به گسترش ويروس اچ آی وی، در ميان جوانان دامن زده است.

زنان در معرض خطراند:
اين گزارش نشان می دهد که دو سوم جوانان مبتلا به اچ آی وی، زن هستند. زنان در جنوب صحرای آفريقا، 67 درصد جوانان مبتلا به اچ آی وی را تشکيل می دهند. در آسيا اين رقم 62 درصد است. اين گزارش می گويد که بسياری از زنان در کشورهای درحال توسعه قادر به حفاظت از خود در برابر ايدز نيستند. برای نمونه در سومالی، تنها 26 درصد زنان از وجود بيماری ايدز خبر دارند و تنها يک درصد می دانند چگونه از خود محافظت کنند. سايرين از قدرت لازم برای انجام آميزش بهداشتی و بدون خطر يا حتی امتناع از آن برخوردار نيستند. تحقيقات در کنيا و زامبيا نشان داده که احتمال ابتلا به ويروس اچ آی وی در ميان دخترانی که ازدواج کرده اند به مراتب بيشتر از دختران مجرد است.

به نظر میرسد برنامه های بهتر آموزش بهداشت جنسی برای جوانان الزامی است. درحالی که ايدز شمار روزافزونی از نسل جديد را نابود می کند، جهان بيش از اين نمی تواند به تدابير نيمه کاره قناعت کند. اين تنها يک مساله بهداشت عمومی نيست. اين يک فاجعه است که به اقدامات فوری در سراسر جهان نياز دارد.