قهوه خانه
گوشه ای دنج برای حرفهای خودمانی
Monday, June 09, 2003
اینبار که شیراز رفته بودم برای دومین بار در 6 ماهه اخیر به تخت جمشید رفتم. واقعا جای زیباییست و هر دفعه نکات جالبتری توجهم را جلب میکند. یک سری از این نکات را مینویسم:
1. تخت جمشید از معدود یا شاید تنها بنای باستانی است که بوسیله برده ساخته نشده و کارگران بابت کار در تخت جمشید پول> غذا و لباس دریافت میکرده اند و حتی محلی برای زندگی داشته اند.



2. طراحی منظم محل استقرار کاخها (که از یک نمای فوقانی قابل مشاهده است ) توجه انسان را به خود جلب میکند.





3. تراشکاری دقیق ستونهای 14 متری به گونه ای که خطوطی موازی تمام طول ستون را میپوشاند و تقسیمبندی دایره ستون به قسمتهای مساوی . موارد مشابه نشانگر احاطه کامل معماران آن دوره بر علم هندسه دارد.
4. حجم سنگ جابجا شده تا تخت جمشید از کوههایی نه چندان نزدیک با ادوات ابتدایی آن زمان یا نشانگر یک سیستم مدیریتی کارآمد است که مدت 120 سال توانسته ای حمل و نقل را بطور منظم انجام دهد یا به علت وجود ادواتی است که ما از وجود آن در آن زمان بی اطلاعیم.




5. نقوش کنده کاری شده از چنان ظرافتی برخوردار است که مثلا سگک کفش هخامنشیان و مادها را از هم میتوان افتراق داد یا انداختن کمان به دوش چپ در نماهای نیمرخ در نظر گرفته شده است.





6. کاخ تچر به کاخ آیینه هم معروف است و علت آن بوده که سنگها بقدری صیقل یافته که میتوانسته اند تصویر خود را در آن ببینند.




فکر کنم هرچقدر هم که بنویسم به اندازه یک بار دیدن تخت جمشید نباشد . پس توصیه میکنم حتما به دیدن این بنای منحصربفرد تاریخی بروید و از دیدن اینگونه ظرایف لذت ببرید.






راستی تو این سفر فرهنگ هم همراه من بود که او هم گزارشی از این سفر نوشته.