قهوه خانه
گوشه ای دنج برای حرفهای خودمانی
Saturday, May 10, 2003
بيماری بسيار شديد تنفسی (Severe Acute Respiratory Syndrome) که اصطلاحا سارس خوانده می شود تاکنون جان بيش از 500 نفر را در سراسر جهان گرفته و بيش از 7300 نفر را مبتلا کرده است.اين عفونت مرگبار سازمان بهداشت جهانی را واداشته است هشداری سراسری برای پزشکان و دولت ها صادر کند. در مطلب زير آنچه تاکنون درباره اين ويروس کشف شده است تشريح می شود:
درباره منشا عفونت چه می دانيم؟
نخستين گزارش های مربوط به آلودگی به اين ويروس سارس، در پی مرگ يک بازرگان آمريکايی در اواسط ماه مارس در بيمارستانی در هنگ کنگ منتشر شد. وی به چين و ويتنام سفر کرده بود. به دنبال آن سفر، شماری از کارمندان بيمارستانی آن کشورها و همچنين کارمندان هنگ کنگی بيمار شدند. با اين حال، گمان می ورد سرمنشا اين ويروس استان جنوبی گوانگدانگ چين در ماه اوت بوده که در ماه نوامبر توسط مسافران هوايی در جهان منتشر شده است.
نشانه های بيماری چيست؟
کارشناسان معتقدند که پس از ورود ويروس سارس به بدن، احتمالا تا ده روز طول می کشد تا علائم بيماری ظهور کند. نشانه های شناخته شده بيماری مانند نشانه های آنفولانزا از جمله تب شديد، سردرد، گلودرد و سرفه است. بيمارانی که اخيرا از کشوری که سارس در آن شيوع يافته بازگشته اند يا گمان می کنند در تماس با يک فرد آلوده قرار گرفته اند، بايد در صورت بروز اين علائم به پزشک مراجعه کنند. در ابتدا اعلام شده بود که نرخ مرگ و مير 4 درصد است، يعنی 4 نفر تلفات در هر 100 مورد بيماری، ولی چند روز پيش نتيجه تحقيقاتی اعلام شد که بر اساس آنها نرخ مرگ و مير ناشی از اين بيماری هفت تا 13 درصد در ميان جوانان و تقريبا 50 درصد در ميان افراد 60 ساله و بالاتر است. با اين حال، اين نسبت می تواند با توجه به کيفيت مراقبت های بهداشتی متغير باشد.
آيا درمان يا واکسنی برای بيماری وجود دارد؟
سارس واکسن ندارد. همچنين معالجه ضدويروسی خاصی برای مقابله با سارس موجود نيست. با اين حال، به نظر می رسد ترکيبی از آنتی بيوتيک ها و ضدويروس ها در صورت درمان در مراحل اوليه موثر باشد. در برخی موارد سارس به ذات الريه منجر می شود و تنفس را برای بيمار به شدت دشوار می سازد. برخی از اين بيماران به تنفس مصنوعی در بيمارستان نياز پيدا می کنند.
عامل عفونت چيست؟
دانشمندان اکنون بر اين باورند که عامل عفونت را پيدا کرده اند. دانشمندان در "مرکز کنترل بيماری های آمريکا" معتقدند که ويروس کورونا (Corona)، عضوی از خانواده ويروس های سرماخوردگی است. سازمان بهداشت جهانی بر اين باور است که اين نمونه جهشی از ويروس سرماخوردگی است که برای انسان خطرناک است. مقام های بهداشتی به ويژه نگران جهش ناگهانی شمار جوانان مبتلا به سارس هستند. بسياری از تلفات بيماری در ميان سالخوردگان روی داده است، اما بيماری همچنين جان يک مرد سالم 37 ساله در هنگ کنگ و دو نفر ميانسال، حدود 55 ساله، را گرفته است.
راه های سرايت بيماری چيست؟
عفونت احتمالا از طريق مايعات بدن انسان که در اثر عطسه يا سرفه منتشر می شود سرايت می کند. يک گزارش رسمی درباره شيوع گسترده آن در يک مجتمع مسکونی در هنگ کنگ نتيجه گيری کرد که ويروس از طريق لوله فاضلات منتشر شده است. سازمان بهداشت جهانی احتمال سرايت آن از طريق تماس با اشيا را رد نمی کنند. دولت هنگ کنگ به مردم توصيه کرده است از اماکن پرازدحام و بسته بپرهيزند. مسافران هوايی اين ويروس را به آمريکا و اروپا منتقل کرده اند. خطوط هوايی اصرار می ورزند که يک فرد آلوده نمی تواند بيماری را در داخل هواپيما منتشر کند. با اين حال، سازمان بهداشت جهانی می گويد که افرادی که حداکثر دو رديف آن طرف از فرد آلوده نشسته اند در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
راه های محافظت از بدن در مقابل آلودگی چيست؟
برخی از مردم در شرق آسيا ماسک به صورت می زنند، اما معلوم نيست اين ماسک ها واقعا چه تاثيری در محافظت از بدن در مقابل ورود ويروس دارد. پروفسور جان آکسفورد، ويروس شناس کالج کوئينزمری در لندن، به بی بی سی گفت: "کارهای زيادی نيست که شخص بتواند بکند، مگر آنکه برود در انزوا زندگی کند."
کارشناسان، دولت ها و خطوط هوايی برای جلوگيری از انتشار بيماری چه می کنند؟
هشدارهای سازمان بهداشت جهانی واکنش هايی را در ميان کارشناسان بهداشتی ده ها کشور برانگيخته است.
از پزشکان درخواست شده است در جستجوی موارد اين بيماری، به ويژه در ميان بيمارانی که به تازگی از خارج بازگشته اند، باشند و مراکز بهداشت عمومی را باخبر کنند تا بر انتشار آن نظارت شود.
همچنين از خطوط هوايی درخواست شده است در جستجوی مسافرانی که به هنگام سوار شدن به هواپيما بيمار به نظر می رسند باشد.
همچنين به آنها توصيه شده است هواپيماها را در تلاشی برای جلوگيری از انتشار ويروس ضدعفونی کنند.
در بيمارستان ها، به کارمندان دستور داده شده است برای جلوگيری از عفونت های بيشتر دقت به خرج دهند